Blogg

Hisspresentation

Ska snart träffa ett gäng som inom kort har en stor internationell konferens.

Därför vill de vässa sina budskap, så det jag ska göra är en variant på medieträning.

Som vanligt drar jag först en teori om hur man kommunicerar väl.

Därefter är det medieträning i praktisk form. Deltagarna ska i det här fallet göra en hisspresentation, alltså en presentation som är så kort att avsändaren ska hinna ge sitt budskap i en hiss på väg mellan några våningar.

Som alltid handlar det om att vara begriplig, inga svåra ord. Att vara konkret, inte floskler. Att ta upp det viktiga och skala bort det mindre viktiga.

Och så tittar jag också på hur deltagarna pratar. Det handlar om tempo, volym, ögonkontakt och mycket annat.

Ska bli kul med en variant av min vanliga medieträning. Känner mig rätt trygg med att jag kommer att lämna personer som är bättre kommunikatörer efter vår eftermiddag än före.

Göteborg 170529

Kinberg Batra skulle kunna bättre – medieträna!

Idag läser vi i DN – än en gång – att siffrorna fortsätter att rasa för moderatledaren Anna Kinberg Batra. Medan centerledaren Annie Lööf fortsätter starkt.

Förhoppningsvis fattar vi väljare beslut utifrån partiernas politik.

Men hur de kommer fram i media är väldigt viktigt, ibland kanske minst lika viktigt som politiken.

Jag får intrycket att Anna Kinberg Batra har dåliga rådgivare – som inte vågar säga att hennes framträdanden i media är dåliga.

Hon är stel, nervös, osäker och låter alltför ofta bli att svara på frågor utan levererar dåliga budskap.

Förmodligen är hon medietränad. Men bra blir det inte.

Jag tror att med bra medieträning skulle moderatledaren kunna bli bättre.

Jag har jobbat med personer som haft väldigt svårt att klara en intervju. Men – alla jag jobbat med har blivit bättre. Visst, hur stora framsteg det handlat om varierar. Dock har de blivit bättre.

När jag medietränar säger jag att de som tränas så långt möjligt ska svara på frågan. De som bara kommer med budskap visar att de har mycket att dölja. Sådana politiker litar vi inte på.

Jag tror mer på min medieträning än den medieträning Kinberg Batra fått. Jag vet, stora ord. Men jag menar det faktiskt.

 

 

Almedalen 2017

Nu är jag åter rejält bokad de första dagarna i Almedalen som moderator. Bland kunderna finns Vattenfall (tredje sommaren), Rexel (tredje sommaren), Sveriges kommuner och landsting (femte sommaren tror jag), Swedbank (tredje sommaren) och några nya som t.ex. Boston Consulting Group.

Att jag år efter år får så många uppdrag som moderator eller samtalsledare i Almedalen är jag lite mallig över. Jag tar det som ett kvitto på att jag gör rätt.

När jag modererar försöker jag alltid se till att det blir ett bra tempo, alltså inte segt, att jag som moderator hjälper publiken att förstå, också det krångliga, och att jag som samtalsledare även tänker på att det ska vara lite kul också.

Jag har luckor i slutet av Almedalsveckan, hör gärna av dig om du vill ha en erfaren moderator eller samtalsledare.

Träna dem som möter kunder

Häromdagen kontaktades jag av ett stort företag som vill att jag ska medieträna, eller kanske jag ska säga kommunikationsträna, deras kundtjänst.

Jag blev så glad. För jag har tänkt i exakt samma banor i flera år. Kundtjänster är så viktiga för varumärke och kommunikation. Deras medarbetare är de som pratar med dem som är något av det viktigaste för ett företag, kunderna.

Jag är övertygad om att träning av kundcenter är ett bra sätt att vinna långsiktigt förtroende. För så mycket är gemensamt med medieträning. Det handlar om att uttrycka sig begripligt, trevligt, avspänt. Allt detta strävar jag efter när jag medietränar,

Funderar du själv på medieträning? Hör av dig för ett förutsättningslöst samtal så kan jag förklara mer hur viktigt det är med medieträning – eller kommunikationsträning.

Dyrt att inte medieträna

Det är lätt att vara efterklok. Och medieträning är ingen garanti för att inte göra bort sig i media.

Men – med detta sagt vill jag ändå peka på Mats Qviberg och hans korta tid i mediebranschen.

Jag är rätt säker på att om jag hade fått medieträna Mats Qviberg innan han ställde upp på intervjuer hade han inte gjort sådana klavertramp som han nu gjorde.

Enligt medieuppgifter har han förlorat mer än 70 miljoner på att köpa och sedan sälja (eller snarare skänka) aktierna i Metro.

Min medieträning är något billigare än 70 miljoner. I fallet Qviberg hade en investering haft en enorm payoff.

Nu är de flesta långt ifrån Mats Qvibergs situation. Men det är en god illustration till hur dumt det är att inte ta media på allvar, att lära sig och se till att ge bra svar.

Just saying…

Träning inför jobbintervju

Jag har börjat testa en ny bana. Jag tränar personer som söker arbete. Vi jobbar med att gå från att vara målorienterad och lösningsinriktad till att leverera konkreta, vassa budskap. Respons hittills: mycket bra.

Intressant? Hör gärna av dig.

Uppdrag i veckan

Var moderator eller samtalsledare för Svensk Försäkring i veckan med bl.a. inrikesminister Anders Ygeman på scenen.

Jag tycker själv att det blev mycket av det jag eftersträvade. Bra tempo, inte segt. Informativt, jag gav mig inte innan alla förstod. Och ett och annat skratt, för även om ämnen är allvarligt ska man ha lite kul också.

På jakt efter moderator? Hör gärna av dig, vi kan ta en förutsättningslös diskussion.

Moderator eller samtalsledare

moderator-eller-samtalsledare
Moderator Willy Silberstein. Klicka på bilden för att kontakta Willy
eller ring 070-6062600

Kärt barn har som bekant många namn och jag skulle istället för moderator eller samtalsledare lika gärna kunna skriva diskussionsledare eller möjligen konferencier.
Själv föredrar jag ordet samtalsledare.

För en bra moderator får till det där samtalet som är en balansgång på slak lina. Paneldeltagare ska självklart få säga sitt, prata till punkt. Samtidigt som inlägg inte får bli för långa och sövande.

Tre decenniers erfarenhet som moderator och samtalsledare

Det är där jag känner att jag som moderator har stor nytta av min erfarenhet.

Att intervjua har jag gjort i mer än 30 år. Jag har nämligen arbetat som journalist i mer än 30 år. Mest lärde jag mig under mina många år på Sveriges Radio där jag gjorde otaliga intervjuer. På andra sidan mikrofonen satt bland andra Romano Prodi, tidigare chef för EU-kommissionen, statsministrar som Ingvar Carlsson, Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt. Liksom drottning Silvia.

Jag lyssnar…

willy-silberstein-nobelpristagare
Willy Silberstein med nobelpristagaren
Muhammad Yunus. Klicka på bilden
för att kontakta Willy
eller ring 070-6062600

Under en intervju gäller det att vara lyhörd. Målet är självklart att få fram det viktiga, ibland med lite motstånd från de intervjuade. För att nå dit är det viktigt att känna in, försöka förstå den som ska svara, få honom eller henne avspänd. Det är då man uppnår det där samtalet som inte bara försvinner utan lever kvar hos publiken. För att nå dit, när jag arbetar som moderator, lägger jag ned stor kraft på förberedelser. Jag kontaktar alltid dem som ska ingå i en panel för att höra vad de tycker är viktigt att få med. Förberedelser är viktigt. En panelist ska inte tappa ansiktet inför publiken och bli bortgjord. Därmed inte sagt att jag inte pressar ibland. Det måste man för att få svar som är tydliga och begripliga.

Också det är en svår balansgång för en samtalsledare. Men mitt fokus är ändå publikens. Den ska förstå och aldrig känna sig uttråkad.
Därför får jag ibland upprepa frågor, trycka på lite tills svaren är tydliga. Om inte jag förstår gör inte många som lyssnar det heller.

Etta som moderator eller samtalsledare på Almedalstoppen

I Almedalen i somras, som är ett eldorado för diskussionsledare, är det lite av en kamp mellan oss moderatorer. Det gäller att komma högt upp på listan, att ha många uppdrag.
Sommaren 2012 kom jag tvåa. Sommaren 2013 kom jag etta. Jag var den mest efterfrågade diskussionsledaren i Almedalen.
Jag tar det som ett kvitto på att mitt sätt att jobba går hem.
Låt mig citera Socialdepartementet. Våren 2013 ledde jag en tvådagars konferens om kvalitetsjämförelser i vården.
Så här skrev arrangören efteråt:

”Du var fantastiskt proffsig, smart och med glimten (fast det vet du väl redan:) och jag börjar verkligen omvärdera min ståndpunkt att låta publiken komma in mycket i dessa sammanhang när man har en sådan vass frågeställare på scen. Idag hade enheten veckans genomgång med Karin, och hon var så lyrisk över konferensen. Och berättade att även Göran hade varit mycket nöjd.”

Mao, tack för ett mkt bra jobb – du bidrog mycket till att konferensen blev så lyckad!

Det kom efter ett tufft uppdrag. Att tala om kvalitetsmått i vården på engelska, med talare från en rad olika länder krävde en hel del förarbete. Och det betalade sig alltså.

Kontakta mig genom att klicka här eller ring 070-606 26 00

Min GooglePlus-sida

Lite skryt…

Här ett omdöme efter en heldag:

Du gjorde ett kanonjobb tycker jag och alla kommentarer vi har fått om evenemanget är väldigt positiva. Hoppas vi får tillfälle att samarbeta igen i framtiden – om du är intresserad förståss..

Och när en uppdragsgivare utvärderade mina insatser för ett annat moderatorsuppdrag fick jag högsta betyg av 56 procent av publiken, de angav ”mycket bra”. 39 procent tyckte att jag var bra. Det betyder att 95 procent tyckte att mina insatser var bra eller mycket bra. Tre procent gav ”godkänt”, två procent ”mindre bra”.