Blogg

Träning inför jobbintervju

Jag har börjat testa en ny bana. Jag tränar personer som söker arbete. Vi jobbar med att gå från att vara målorienterad och lösningsinriktad till att leverera konkreta, vassa budskap. Respons hittills: mycket bra.

Intressant? Hör gärna av dig.

Uppdrag i veckan

Var moderator eller samtalsledare för Svensk Försäkring i veckan med bl.a. inrikesminister Anders Ygeman på scenen.

Jag tycker själv att det blev mycket av det jag eftersträvade. Bra tempo, inte segt. Informativt, jag gav mig inte innan alla förstod. Och ett och annat skratt, för även om ämnen är allvarligt ska man ha lite kul också.

På jakt efter moderator? Hör gärna av dig, vi kan ta en förutsättningslös diskussion.

Moderator eller samtalsledare

moderator-eller-samtalsledare
Moderator Willy Silberstein. Klicka på bilden för att kontakta Willy
eller ring 070-6062600

Kärt barn har som bekant många namn och jag skulle istället för moderator eller samtalsledare lika gärna kunna skriva diskussionsledare eller möjligen konferencier.
Själv föredrar jag ordet samtalsledare.

För en bra moderator får till det där samtalet som är en balansgång på slak lina. Paneldeltagare ska självklart få säga sitt, prata till punkt. Samtidigt som inlägg inte får bli för långa och sövande.

Tre decenniers erfarenhet som moderator och samtalsledare

Det är där jag känner att jag som moderator har stor nytta av min erfarenhet.

Att intervjua har jag gjort i mer än 30 år. Jag har nämligen arbetat som journalist i mer än 30 år. Mest lärde jag mig under mina många år på Sveriges Radio där jag gjorde otaliga intervjuer. På andra sidan mikrofonen satt bland andra Romano Prodi, tidigare chef för EU-kommissionen, statsministrar som Ingvar Carlsson, Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt. Liksom drottning Silvia.

Jag lyssnar…

willy-silberstein-nobelpristagare
Willy Silberstein med nobelpristagaren
Muhammad Yunus. Klicka på bilden
för att kontakta Willy
eller ring 070-6062600

Under en intervju gäller det att vara lyhörd. Målet är självklart att få fram det viktiga, ibland med lite motstånd från de intervjuade. För att nå dit är det viktigt att känna in, försöka förstå den som ska svara, få honom eller henne avspänd. Det är då man uppnår det där samtalet som inte bara försvinner utan lever kvar hos publiken. För att nå dit, när jag arbetar som moderator, lägger jag ned stor kraft på förberedelser. Jag kontaktar alltid dem som ska ingå i en panel för att höra vad de tycker är viktigt att få med. Förberedelser är viktigt. En panelist ska inte tappa ansiktet inför publiken och bli bortgjord. Därmed inte sagt att jag inte pressar ibland. Det måste man för att få svar som är tydliga och begripliga.

Också det är en svår balansgång för en samtalsledare. Men mitt fokus är ändå publikens. Den ska förstå och aldrig känna sig uttråkad.
Därför får jag ibland upprepa frågor, trycka på lite tills svaren är tydliga. Om inte jag förstår gör inte många som lyssnar det heller.

Etta som moderator eller samtalsledare på Almedalstoppen

I Almedalen i somras, som är ett eldorado för diskussionsledare, är det lite av en kamp mellan oss moderatorer. Det gäller att komma högt upp på listan, att ha många uppdrag.
Sommaren 2012 kom jag tvåa. Sommaren 2013 kom jag etta. Jag var den mest efterfrågade diskussionsledaren i Almedalen.
Jag tar det som ett kvitto på att mitt sätt att jobba går hem.
Låt mig citera Socialdepartementet. Våren 2013 ledde jag en tvådagars konferens om kvalitetsjämförelser i vården.
Så här skrev arrangören efteråt:

”Du var fantastiskt proffsig, smart och med glimten (fast det vet du väl redan:) och jag börjar verkligen omvärdera min ståndpunkt att låta publiken komma in mycket i dessa sammanhang när man har en sådan vass frågeställare på scen. Idag hade enheten veckans genomgång med Karin, och hon var så lyrisk över konferensen. Och berättade att även Göran hade varit mycket nöjd.”

Mao, tack för ett mkt bra jobb – du bidrog mycket till att konferensen blev så lyckad!

Det kom efter ett tufft uppdrag. Att tala om kvalitetsmått i vården på engelska, med talare från en rad olika länder krävde en hel del förarbete. Och det betalade sig alltså.

Kontakta mig genom att klicka här eller ring 070-606 26 00

Min GooglePlus-sida

Lite skryt…

Här ett omdöme efter en heldag:

Du gjorde ett kanonjobb tycker jag och alla kommentarer vi har fått om evenemanget är väldigt positiva. Hoppas vi får tillfälle att samarbeta igen i framtiden – om du är intresserad förståss..

Och när en uppdragsgivare utvärderade mina insatser för ett annat moderatorsuppdrag fick jag högsta betyg av 56 procent av publiken, de angav ”mycket bra”. 39 procent tyckte att jag var bra. Det betyder att 95 procent tyckte att mina insatser var bra eller mycket bra. Tre procent gav ”godkänt”, två procent ”mindre bra”.

Höst med massor av jobb

Under hösten 2012 har jag bl a modererat:

Europaparlamentets debatt om regionfrågor, i Lycksele, Trafikverkets spaning in i framtiden, Think Future, Neurologiskt Handikappades Riksförbund, Deloitte, Alstom  i Berlin om den europeiska tågmarknaden och Malmö kommun.

Efter mitt moderatorsuppdrag om A-kassan för TCO den 10 oktober fick jag följande SMS: ”Du har fått massor av beröm som jag vill vidareförmedla”.