Om medieträning

om mediaträning
Willy i Svt:s Malmödebatt. Källa: svt.se

Det må låta som en klyscha, men det är sant i varenda stavelse.
Medieträning blir lätt något existentiellt.
Väldigt ofta när jag har uppdrag som medietränare landar vi i frågan: men – vad är vårt budskap på det här området?
Också här kan jag bidra med en hel del. För jag är van, inte bara att ställa frågor vilket är en viktig del när man pratar om medieträning. Utan också vilka svar som kan fungera. Det handlar självklart om att vara begriplig. Ett svar kan vara hur smart skrivet som helst, men om inte så gott som alla förstår är det likafullt mindre lyckat.
Men det handlar också om att hitta svar som kan förstås av opinionen. Också här har jag stor erfarenhet. Jag har jobbat som journalist i mer än 30 år, till stor del på Ekot på Sveriges Radio, men också på Svenska Dagbladet, Expressen och Dagens Industri.
Jag har därmed stor erfarenhet också av opinioner och deras beredskap att ta till sig vissa budskap och avfärda andra.
Också svar – eller budskap som det kallas i dessa sammanhang – jobbar jag en hel del med när jag medietränar.

Om medieträning och dess steg

  • Jag börjar med teori. Det här ska du tänka på när en journalist ringer, så fungerar media, därför blir vissa frågor stora i media medan andra bara blir en notis eller inget alls, vilket kan vara väldigt viktigt i vissa situationer.
  • Därefter gör jag intervjuer – framför kamera. Vi gör om och om tills svaren sitter.
  • Och det är där också budskapen kommer in. Tillsammans med min uppdragsgivare brukar jag kunna mejsla fram bra svar, svar som stärker det budskap jag vill ha ut.

Normalt berättar jag inte vilka kunder jag har. Men Riksbanken och Finansinspektionen är offentliga kunder, det betyder att det är allmän handling att jag har haft eller har uppdrag för dem.
Det är två av många uppdragsgivare.
Låter det här intressant. Hör gärna av dig för en förutsättningslös diskussion. Jag kan ge referenser från många nöjda kunder.