Moderator tips – boka en moderator med högt betyg

moderator tips
foto: Jon Alexandersson

Jag inser att jag kan skryta mig blå i ansiktet om hur bra jag är som moderator utan att ni blir särskilt imponerade.
De flesta moderatorer tycker väl att de gör ett bra jobb.
Ett tips till dem – och till dig som läser detta – är att lyssna mindre på vad moderatorn, det vill säga jag i det här fallet jag säger.

Lyssna i stället på vad andra, oberoende bedömare tycker.

Därför kan jag med viss stolthet citera den uppdragsgivare jag hade i veckan. Jag var hos Kommunförbundet Skåne som hade två politiska debatter om energin inför valet i höst i Malmö.

Jag var själv nöjd och jag fick också många positiva kommentarer från åhörare.
Men så kom följande mail från Cecilia Thapper som var den hos Kommunförbundet Skåne som jag samarbetat med. Hon skrev så här:

moderator boka
foto: Jon Alexandersson

”Jag har hört idel positiva kommentarer om de politiska duellerna och flera deltagare har omnämnt det som årets höjdpunkt i programmet. Vi är väldigt nöjda med utfallet och din insats som moderator. Det har också känts väldigt smidigt att samarbeta med dig, vilket uppskattas.”

Det gladde mig på flera sätt. Dels det uppenbara, att resultatet blev bra, och att inte bara Cecilia Thapper tyckte så här utan att hon också hört det från flera åhörare.
Men dessutom, att hon just pekade på att det varit så smidigt att samarbeta med mig gjorde mig också glad.

Moderator tips: En moderator har flera uppdrag

En är att – i god tid – kontakta alla talare för att knåda fram de där frågorna som kan få en diskussion att lyfta. Det får aldrig vara så att deltagare blir överraskade av upplägg eller innehåll i en debatt, där är en del av mitt jobb just att göra ett bra förarbete.

Jag kontaktar alltid panelister och ger dem input och lyssnar vad de vill ha med i en diskussion, jag genomför en tät dialog.
Låt mig skryta en sista gång. Jag vet att jag fick det här uppdraget genom någon som hört mig moderera en heldag för regeringen och integrationsminister Erik Ullenhag när han presenterade en vitbok om romer.
Nöjda kunder kommer åter eller tipsar andra…