Moderator får bredare roll
Att jobba som moderator eller samtalsledare blir allt bredare och innefattar allt fler typer av uppdrag. En bra moderator måste ställa relevanta frågor.
Nyligen höll jag, för tredje året i rad, i samhällsprogrammed med SNS, Studieförbundet Näringsliv och samhälle.
Det är ett fantastiskt program. Cirka tjugo deltagare, från näringsliv och myndigheter, får i tre omgångar lära sig det mesta om det svenska samhället. En moderator måste ställa relevanta frågor.
Några exempel på vilka vi träffar: Kerstin af Jochnick, i Riksbankens direktion, socialförsäkringsminister Ulf Kristersson, Mona Sahlin, riksdagsledamöter, Urban Bäckström, VD på Svenskt näringsliv och Tobias Baudin, förste vice ordförande vid LO.
Ett samtal hålls med Michael Wolf, VD på Swedbank.
Mitt jobb är att hela tiden vara samtalsledare, dvs att ställa relevanta frågor så att allt blir begipligt, att våga ställa de där frågorna som övriga deltagare kanske inte riktigt vågar ställa.
En bra moderator måste ställa relevanta frågor och ha ett stort kontaktnät
Men jag är också bollplank när programmet görs upp. Efter mer än 30 år som journalist har jag många kontakter inom politik, liksom inom fack och arbetsgivarsidan, media och alla andra områden som täcks.
Ett bra kontaktnät är viktigt för en moderator. Det kan underlätta i jakten på bra deltagare i paneler. Jag märker ofta att det är lättare att hjälpa uppdragsgivare att få rätt person som talare eller till en panel just för att jag känner dem. En bra moderator måste ställa relevanta frågor.
Nästa omgång hålls i Bryssel då deltagarna får lära sig EU-maskineriet och annat som händer i Bryssel. Också här har jag stor nytta av mina fyra år som korrespondent för Sveriges Radio i Belgien.
Jag behöver väl inte tillägga att jobbet som moderator är ett av världens roligaste…?
Bildtext: en av dem jag modererar i Samhällsprogrammet är socialförsäkringsminister Ulf Kristersson