Det händer att företag eller myndigheter kontaktar mig och desperat förklarar:
”Hjälp, media är efter oss, de granskar det här och det här.”
Som före detta journalist, jag har mer än 30 års erfarenhet, till stor del på Ekot på Sveriges Radio, har jag goda möjligheter att hjälpa till.
Om krishantering
- Till att börja med tar jag reda på vad som hänt. Bara det faktum att en utomstående får händelser redovisade för sig är viktigt.
- Jag riskerar inte att vara hemmablind som de är, som jobbat med något länge. Jag kan se vad de sedan länge invigda inte ser.
- Sedan pratar vi budskap. Återigen, som före detta journalist, har jag goda möjligheter att hitta budskap som fungerar.
- Oftast går det att finna argument eller budskap som fungerar, för så gott som alla har ju haft gott uppsåt, sedan kan det ibland gå fel, men likafullt brukar det här gå att hitta lösningar.
Medieträning hjälp vid krishantering
Därefter vidtar sedvanlig medieträning. Jag ställer de frågor jag räknar med att journalisten ska ställa och så går vi igenom svaren.
Jag filmar alltid varje intervju under en medieträning. Det gör att vi kan titta på svaren och putsa vidare tills de fungerar.
En del tror att när man pratar om krishantering så betyder det att hålla sig undan. Jag tror att det så gott som aldrig är lösningen. I stället handlar det just om att plocka fram sina bästa argument och se till att leverera dem på ett bra sätt. Att bara väsa ”ingen kommentar” och slå igen dörren framför en journalist är exempel på usel hantering – ett uppträdande som journalister för övrigt ofta älskar, för det blir bra TV, bra radio eller bra bilder i en tidning.
Visst, ibland handlar mediehantering om skademinimering. Har en granskande redaktion bestämt sig för att satsa rejält så lär man inte gå vinnande ur granskningen.
Men man kan likafullt styra om det ska bli knock-out eller om man ska stå och till och med se ganska fräsch ut efter ”matchen”.
Jag kan hjälpa till med det senare.
Mina 32 år som journalist, på Sveriges Radio, på Svenska Dagbladet, Expressen och Dagens Industris TV-kanal är en god grund.
Låter det här intressant? Hör av dig för en förutsättningslös diskussion, willy@silbersteinab se eller 070 606 26 00.