Behöver man medietränare?

behöver man medietränareDet råder en hel del missuppfattningar om när man behöver medietränare, eller möjligen en PR-konsult.
De flesta tror att det är när krisen knackar på dörren.
Fel, säger jag.

Det handlar i stället om att förebygga.
Att vara beredd så att när krisen knackar på är man redo.


Det gör man genom att agera när det är lugnt. Då ska man till exempel bygga upp kompetens med medieträning och kanske en första kontakt med en PR-konsult. Detta är ovärderligt när det börjar blåsa snålt.

Behöver man medietränare? Att arbeta förebyggande är bäst.

Det händer ibland att någon ringer, nästan i panik. Jag får frågor av journalister, jag har problem, vad ska jag göra.
Och visst, jag kan hjälpa till.
Men de som har varit förutseende, de som byggt upp en kunskap om hur media fungerar har så mycket bättre förutsättningar att hantera en kris, ofta behöver det inte ens gå till en kris.
Med kunskap kan man svara på ett bra sätt när media hör av sig. Det finns ingen anledning att drabbas av panik.
Min medieträning går till ungefär så här: jag inleder med en teori, så fungerar media. Därefter gör jag intervjuer, en del av dem riktigt tuffa. Jag tar inför varje medieträning fram specialskrivna frågor. Det ska vara sådana frågor som mycket kan väl kan komma att ställas på riktigt.
Varje intervju filmas, vi tittar och gör om och gör om tills allt är bra.
Det handlar ofta om att vara begriplig, men självklart också om att hitta sina bästa argument. Det går, men det kan ibland krävas en del råd från mig.
Jag jobbar också en hel del med hur saker sägs, inte bara vad.
Jag törs erbjuda dem som är intresserade följande: om ni inte är nöjda efteråt får ni pengarna tillbaka.
Det erbjudandet har jag lämnat rätt länge. Ingen har bett att få pengarna tillbaka.
Jag är inte förvånad. Jag har mer än 30 års erfarenhet som journalist. Det gör mig, törs jag i all ödmjukhet säga, väl rustad att hjälpa dem som vill att bli bättre i media.