Boka en moderator – nöjda uppdragsgivare kommer tillbaka

boka en moderator
Willy i Svt:s Malmödebatt. Källa: svt.se

Nöjda kunder kommer åter. Det gäller inte bara ICA, det gäller också oss moderatorer. I somras jobbade jag tillsammans med Volkswagen i Almedalen vid ett seminarium om miljö. Tältet i trånga Visby var fullt. Sommarsolen smekte oss, och debatten blev väldigt spännande. Jag var mycket nöjd. Men man vet ju aldrig vad Volkswagen tyckte. Visserligen uttryckte de stor belåtenhet, men var det också av artighet…? Svaret fick jag häromdagen. ”- Hej, det är Volkswagen igen. Vi vill boka en moderator och vi vill att det är som modererar för oss igen, vi har tre förslag på datum.” De var till och med så angelägna att få mig att de tog den dagen jag kan. Det kändes skönt.

Boka en moderator på ett tidigt stadium

moderator-willy-silbersteinOch precis som i somras gör vi nu. Jag får komma in på ett tidigt stadium. Diskutera upplägg.
Jag har ju modererat i ett antal år nu och törs säga att jag vet vad som krävs för att programmet ska bli bra. Inte för långa programpunkter, vi lever i en MTV-tid där vi inte har tålamod med långa dragningar.

Så nu blir det som jag brukar vilja. Talarna talar inte så länge utan jag kompletterar med mina frågor. Då blir det variation, ett bra tempo och, tror jag, bättre möjligheter för publiken att få ut något.
Den här gången ska det handla om elbilar, ett ämne som jag dessutom tycker är väldigt spännande (efter sommaren blev det faktiskt så att min nya bil blev en Volkswagen Up, och jag anar att jag kommer att kasta lystna blickar på de elbilar som kommer att visas upp i samband med seminariet….)

Saker att tänka på när man ska boka en moderator

Så ni som funderar på att boka en moderator, om ni tror att jag kan bidra, hör av er i god tid. Det bästa är om jag får komma in redan på planeringsstadiet, diskutera vilka man kan bjuda in (och jag har efter min långa tid som journalist på Ekot, Sveriges Radio ett stort kontaktnät, jag brukar lätt få talare att ställa upp tack vare att jag träffat dem tidigare och de vet att jag är seriös och påläst). Se tidigare inlägg
Därefter kan vi prata om hur vi komponerar programmet så att det blir bra, får ett lagom tempo, vi säkerställer att publiken verkligen får veta vad de vill – och vad ni som arrangör vill att de ska få sig till livs.
Och kom ihåg, ett samtal eller ett mail binder inte upp er på minsta vis. Men vi kan ändå pratas vid och se om det finns förutsättningar för samarbete.
Och, som sagt, nöjda kunder kommer åter så snart modererar jag för Volkswagen, för andra gången på några månader.

Min GooglePlus-sida